ULB-onderzoekers boeken doorbraak bij leukemie

14/12/2023

Onderzoekers van ULB Brussel hebben een ontdekking gedaan in verband met leukemie die een revolutie kan betekenen bij diagnose en behandeling.

Elke dag ontdekken onderzoekers meer en meer over alle verschillende kankers, hoe ze op te sporen en te verslaan. Onlangs heeft een belangrijke ontdekking uit België licht geworpen op de aanpak van leukemie.

De sleutel tot succes kan worden gevonden in de bouwstenen van ons eigenste lichaam – onze genetische informatie. Het Belgische team onder leiding van prof. François Fuks ontdekte een eiwit dat bindt aan ribonucleïnezuur (RNA). Dit eiwit, SRSF2, lijkt de sleutel te zijn tot de ontwikkeling van deze vreselijke bloedkanker.

In 1 op 2 leukemiegevallen is SRSF2 gemuteerd. Dit beïnvloedt het vermogen van het eiwit om een ander eiwit, genaamd m5C, te lezen, dat een regulerende rol lijkt te spelen als het gaat om genetische informatie.

Deze ontdekking is precies wat Belgische onderzoekers zo innovatief maakt en bijdraagt aan de stapsgewijze overwinning op kanker. Felicitaties aan het hele team voor deze ongelooflijke ontdekking!