De rol van collageen is doorslaggevend bij bepaalde huidkankers

23/11/2023

Een team van Belgische wetenschappers toont aan dat de zone waarin kankercellen zich bevinden een essentiële rol speelt in hun groei, beduidend meer dan de aard zelf van die cellen.

Een team wetenschappers van de ULB onder leiding van professor Cédric Blanpain, directeur van het Laboratorium voor Stamcellen en Kanker, publiceerde onlangs in het vakblad Nature een belangrijke ontdekking die beter inzicht geeft in het ontstaan van bepaalde vormen van huidkanker.

De Belgische onderzoekers ontrafelden het mysterie achter het waarom zogeheten ‘oncogene’ cellen, die dus kanker kunnen veroorzaken, leiden tot een invasieve groei van tumoren op bepaalde plaatsen op de huid en niet op andere.

Er werden experimenten gedaan op muizen. Professor Cédric Blanpain: ‘We hebben het slechte gen overal op de huid ingebracht (oor, rug, staart). We ontdekten dat er zich in de staart of de oren snel tumoren vormden terwijl de huid van de rug kankervrij bleef. Aanvankelijk begrepen we dat niet zo goed. Dat hebben we van naderbij onderzocht en een nieuwe beeldvormingstechniek ontwikkeld en toen zagen we hoe bij het levende dier geleidelijk kanker ontstond.’

Professor Cédric Blanpain en zijn team merkten toen dat in de zones die het meest resistent zijn tegen de groei van kankercellen veel meer collageen aanwezig is (een eiwit dat vezels en filamenten vormt en een van de belangrijkste onderdelen is van tal van weefsels, zoals de huid).

Deze ontdekking toont voor het eerst aan dat kanker niet per se te wijten is aan alleen een mutatie, maar aan een mutatie in een welbepaalde zone.