Sporen van water gevonden op 370 lichtjaar hiervandaan

03/08/2023

Belgische wetenschappers vinden sporen van water in de schijf rond een ster op 370 lichtjaar afstand, wat bepaalde vaststaande theorieën over het heelal op losse schroeven zet.

Wetenschappers van de universiteit van Luik die deel uitmaken van de internationale onderzoeksgroep Minds hebben met de James Webb-telescoop op 370 lichtjaar van de aarde de jonge ster PDS 70 waargenomen. Toen ze de zogeheten circumstellaire schijven bestudeerden waaruit de planeten rond die ster ontstaan, vonden ze sporen van water.

Tot nu toe dacht men dat water op rotsachtige planeten, zoals de aarde, erg zeldzaam was. Maar nu is er bewijs dat water meer algemeen voorkomt dan gedacht.

Deze Belgische ontdekking, gepubliceerd in het wetenschappelijk blad Nature, suggereert dat op rotsachtige planeten dus een aanzienlijk waterreservoir voorkomt waaruit in een later stadium leven zou kunnen ontstaan.

Valentin Christiaens, onderzoeker bij het FNRS aan de ULiège en coauteur van het artikel: ‘Het is een uitzonderlijke ontdekking, want voor het eerst werd water ontdekt in een relatief geëvolueerde schijf en in een schijf waarin zich planeten in wording bevinden.’

Deze waarneming stelt uiteraard de algemeen aanvaarde theorie ter discussie waarbij water op aarde zou gekomen zijn door de inslagen van planetoïden die zelf water bevatten. Het wordt nu denkbaar dat er al water op aarde was toen die is ontstaan.

Aangezien de kans veel groter is dat water, essentieel voor het leven, op andere planeten voorkomt, is ook de zoektocht naar buitenaards leven in het heelal zeker meer gegrond.