Eiwit dat hoop geeft voor de behandeling van COVID-19

10/05/2021

Wetenschappers van de UCLouvain identificeren een specifiek eiwit, beta 1-integrine, dat tegen virussen zou kunnen ageren. Die ontdekking zou ook tot een behandeling tegen COVID-19 kunnen leiden.

Met de nodige apparatuur en een unieke deskundigheid op het vlak van atoomkrachtmicroscopie ontdekte het team van David Alsteens van de UCLouvain onlangs dat het β1-integrine-eiwit fungeert als vector bij de groei van virussen in cellen.

Concreet konden de Belgische wetenschappers via atoomkrachtmicroscopie in het lab een virus aan een ultrafijn puntje ‘hechten’ om het te doen interageren met een gastcel. Zo identificeerden ze het ‘slot’, namelijk de celreceptor, en de ‘sleutel’, namelijk het eiwit dat het virus gebruikt om binnen te komen. Als men die nieuwe toegangssleutel en die nieuwe grendel onder de knie heeft, wordt het bijgevolg mogelijk de deur makkelijker dicht te gooien voor virussen.

Deze studie van de UCLouvain, gepubliceerd in Nature Communications, opent nieuwe perspectieven voor de ontwikkeling van doeltreffende antivirale therapieën tegen virussen, zoals het coronavirus. Meer nog, deze wetenschappelijke doorbraak houdt nieuwe kankerbehandelingen in, gebaseerd op het gebruik van virussen als genvectoren.

Onze wetenschappers blijven dus onvermoeibaar meestrijden om de pandemie die woedt uit te roeien.