Belgische onderzoekers doen belangrijke ontdekking in kankerbehandeling

31/03/2023

Een team onderzoekers van de Université Libre de Bruxelles heeft ontdekt dat een bepaald eiwit een sleutelrol zou kunnen spelen in de resistentie tegen chemotherapie.

Het team, dat werkte onder leiding van prof. Cédric Blanpain, merkte op dat de expressie van een eiwit dat bekend staat als RhoJ verhoogd was in kankercellen die resistent zijn tegen een bepaalde vorm van chemotherapie.

Deze RhoJ was met name hoog in kankercellen die EMT vertonen, een proces waarbij epitheelcellen zich losmaken en invasief worden.

Wanneer het voornoemde eiwit "tot zwijgen wordt gebracht", zoals eerste auteur Maud Debaugnies en haar collega's het uitdrukken, blijkt dat de chemotherapie effectief zijn werk kan doen.

Het blijkt dat RhoJ een proces kan activeren dat ertoe leidt dat kankercellen zichzelf herstellen in plaats van DNA-schade op te lopen dankzij chemotherapie.

Deze ontdekking zou grote gevolgen kunnen hebben voor toekomstige kankerbehandelingen en de ontwikkeling van nieuwe vormen van chemotherapie.

Proficiat aan dit Belgische team van onderzoekers, waarvan de studie werd gepubliceerd in het prestigieuze tijdschrift Nature.

Wist u dat Prof. Blanpain in juni 2023 de Momentum Award 2023 (van de International Society for Stem Cell Research) zal ontvangen voor zijn onderzoek naar stamcellen?