Rijden topwielrenners binnenkort alleen nog met Belgisch fietsframe?

15/07/2019

De meeste fietsframes worden in Azië geproduceerd. Maar nog dit jaar zal een hoogtechnologisch, licht en supersterk model volautomatisch van de band rollen bij REIN4CED in Herent, bij Leuven. Het topwielrennen lonkt alvast gretig naar deze revolutionaire ontwikkeling.

Niet dat de huidige racefietsen voor professioneel gebruik zomaar uiteenvallen. Al jaren zijn ze gemaakt van carbon, een lichte en stijve, maar tegelijk ook vrij breekbare grondstof. Voor Michaël Callens reden genoeg om aan de KU Leuven te doctoreren op een verbeterd supersterk materiaal, carbon gemengd met staalvezels. Na vier jaar is daar het bedrijf met de toepasselijke naam REIN4CED uit voortgekomen.

 

Momenteel is het bedrijf nog volop in opbouw. Zelfs de machines moeten nog worden geleverd. Wanneer de productielijn straks volledig operationeel is, zouden amper 40 medewerkers volstaan om jaarlijks 20.000 frames te maken. In Azië daarentegen zijn liefst 800 mensen in de weer om manueel evenveel stuks in één jaar af te zetten. Maar de lat ligt hoog. Als straks snel een hoop bestellingen van grote fietsconstructeurs binnenrolt, zit de kans erin dat er op termijn nieuwe vestigingen bij komen en wie weet zelfs nieuwe producten.

 

Davert de fietsensector op zijn grondvesten? Zoeven de winnaars van de Ronde van Frankrijk straks alleen nog op een frame van Belgische makelij over de meet? De toekomst zal het uitwijzen.