Lichte en onbreekbare mountainbikeframes van koolstofvezelcomposiet

01/06/2022

In 2015 startte de huidige scale-up REIN4CED als ingenieursbureau aan de KU Leuven. Nu rollen van de volledig geautomatiseerde productielijn in zijn vestiging daar jaarlijks 20.000 hoogwaardige fietsframes van revolutionair koolstofvezelcomposiet van de band.

Klassiek koolstofvezelcomposiet is licht, sterk, star maar ook zeer schokgevoelig. Denk maar aan bijvoorbeeld Formule 1-bolides en racefietsen, die een groot risico lopen op plotseling en bros breukgedrag. Daar heeft REIN4CED een innovatieve oplossing op gevonden door in dat materiaal op specifieke plaatsen kleine hoeveelheden speciaal ontwikkelde staalvezels aan te brengen. Het resultaat is een vervormbaar, slagvast composietmateriaal dat zich gedraagt als metaal maar licht is als koolstof. Hoewel een impact een zij het beperkte zichtbare deuk veroorzaakt, lijdt de sterkte van het frame er amper onder. REIN4CED heeft een octrooi genomen op zijn uitvinding.

Bovendien geen handmatig, arbeidsintensief en duur productieproces meer in het Verre Oosten. Daardoor vallen grote nadelen weg: het verre overzeese transport, hoge logistieke kosten en CO₂-uitstoot, geringe flexibiliteit en efficiëntie van de productieketen en ellenlange wachttijden.

Als je weet dat het Belgische REIN4CED werkt met een multidisciplinair team van academici, onderzoekers en ontwikkelaars uit de fietsindustrie, beheerders van lucht- en ruimtevaartprojecten en specialisten auto-industrie, is het duidelijk dat na de fietswereld die andere markten aan bod komen.