Langste tunnel ter wereld krijgt Belgische toets

28/05/2020

De afgelopen jaren was het stil rond het Fehmarnbelt-project, want de vergunningsprocedure liep nog. Hoewel bij de Duitsers het licht nog altijd op oranje staat, gaf de Deense regering groen licht om op 1 januari 2021 de werkzaamheden te starten.

De zowat 18 km lange zinktunnel, waarbij een geul wordt gegraven in ondiep water veeleer dan dat er een put wordt geboord, verbindt de Deense eilanden Lolland-Falster onder de Baltische Zee door met de Duitse deelstaat Sleeswijk-Holstein. Het zou de langste afgezonken spoor- en verkeerstunnel ter wereld worden. Van Denemarken naar Duitsland of andersom zou je met de auto in 10 minuten rijden, met de trein in 7 minuten terwijl de veerboot er nu een uur over doet.

Het internationale bouwconsortium omvat met name de Franse groep Vinci Construction Grands Projets, het Deense Per Aarsleff en nog enkele andere bedrijven, waaronder CFE en DEME, beide een filiaal van de Belgische groep Ackermans & van Haaren. Goed nieuws dus voor woordvoerster Vicky Cosemans van de Belgische baggeraar DEME. Er is immers een contract van 700 miljoen euro mee gemoeid.

Verwacht wordt dat de tunnel, een nieuwe toeganspoort naar continentaal Europa en naar milieuvriendelijker vervoersmiddelen, tegen 2029 klaar is.