België zet vaart achter nachttreinen in Europa

04/05/2023

In de jaren 2000 boerden de nachttreinen stelselmatig achteruit maar recent duiken ze almaar vaker weer op. Dankzij onder meer Belgische overheidssteun voor dit milieuvriendelijke, veilige, snelle en comfortabele transportmiddel.

’s Avonds instappen in Brussel, je ’s nachts in slaap laten wiegen door de zacht schommelende wagon en ’s ochtends fris en fruitig wakker worden in Wenen. Dat kan nu al, met de Nightjet-verbinding van de Oostenrijkse spoorwegmaatschappij ÖBB. Binnenkort wordt het aanbod op Belgisch grondgebied uitgebreid met het traject Brussel-Amsterdam-Berlijn van de Belgisch-Nederlandse operator European Sleeper. In 2024 zou dat verlengd worden tot Dresden en Praag. In 2025 staat Barcelona op het programma. En European Sleeper mikt nog hoger: in de winter Antwerpen-Brussel-Oostenrijkse skigebieden (waaronder Salzburg en Innsbruck), in de zomer Brussel-Luik-Zwitserland-Noord-Italië (waaronder Como en Milaan). Ook Brussel-Keulen-Kopenhagen en Malmö in Zweden liggen op de tekentafel.

Koken kost geld natuurlijk. En door hun specifieke aard zijn nachttreinen dure vogels voor de operatoren. Dus werkte onze federale overheid een steunregeling uit. Via de Belgische spoornetbeheerder Infrabel zal ze de netwerk-, tractie- en energiekosten vergoeden van de operatoren die nachttreinen over ons grondgebied laten rijden. Een unicum en primeur in Europa, die navolging verdient om het gebruik van de trein met zijn beperkte koolstofvoetafdruk aan te moedigen.