Belgische motor voor minder vervuilende vrachtwagens

07/12/2022

De Compagnie maritime belge (CMB), ruim 125 jaar geleden opgericht, heeft zich altijd al weten aan te passen. De maatschappij uit Antwerpen is actief in Europa én op het Aziatische continent: Singapore, Hongkong en Tokio. Al 10 jaar werkt ze via haar dochter CMB Tech mee aan de ontwikkeling van waterstof als bron van alternatieve energie.

CMB, ontstaan in de maritieme sector, heeft zijn bevoegdheidsgebied uitgebreid met een vrachtwagen op waterstof. ZIjn troef is de flexibeler dual-fueltechnologie. Het voertuig rijdt immers zowel op zuivere diesel, waterstof als op een mix van beide brandstoffen.

Bij de H2 Dual Power-technologie wordt de waterstof aangezogen in de verbrandingskamer, waardoor meteen minder diesel nodig is om de motor aan te drijven. Schone H₂-brandstof bevat geen koolstof, wat de CO₂-uitstoot vermindert terwijl het vermogen gehandhaafd blijft.

Dit voertuig heeft vele troeven. Het is goedkoper dan een met brandstofcellen (gebruikt voor elektrische wagens en het heeft een rijbereik van 500 km op een volle tank waterstof. Je mag er zelfs 300 km bij rekenen als je daarna overschakelt op diesel.

Het einddoel is een vrachtwagen op 100% waterstof, maar die eerste fase naar nuluitstoot is belangrijk in de sterk vervuilende sector van zware vrachtwagens. De dual-fueltechniek garandeert enigszins dat je je bestemming haalt wat je onderweg ook tegenkomt, want het blijft mogelijk op diesel over te schakelen.

Dankzij die nieuwe technologie neemt de koolstofuitstoot al met 60% af.

CMB lanceerde ook de eerste veerboot op waterstof in Japan.