Hydrotug, eerste sleepboot op waterstof ter wereld: puur Belgisch

13/06/2022

CMB.Tech, een afdeling van de Antwerpse rederij Compagnie Maritime Belge (CMB), heeft een sleepboot gebouwd met een verbrandingsmotor op waterstof. Een wereldprimeur.

Sleepboten varen traditioneel op dieselmotoren die gemakkelijk om te bouwen zijn tot zogeheten dual fuel-motoren. Dat betekent dat een aanzienlijk deel van de diesel vervangen wordt door een schonere brandstof, zoals waterstof. De Hydrotug is dus de eerste sleper met die techniek. Hij is ongeveer 30 m lang bij 12 m breed, kan 415 kg gecomprimeerde waterstof bevatten en spaart zo de uitstoot van 350 auto’s uit.

Vanaf 2023 wordt de Hydrotug in de Port of Antwerp-Bruges ingezet voor haar dagelijkse operaties. Daarmee bevestigt CMB haar internationale voortrekkersrol in de overgang naar een milieuvriendelijke scheepvaart en een klimaatneutrale haven tegen 2050. In havengebieden kan het project de bouw van waterstofinfrastructuur stimuleren. Een voorbeeld daarvan is het waterstoftankstation naast de Antwerpse haven. Momenteel zijn ruim 10.000 sleepboten wereldwijd in de vaart en CMB mikt duidelijk op een vergroening van die markt. Des te meer omdat de luchtkwaliteit in de havens er veel bij te winnen heeft. Het bedrijf heeft al een kleine voorzet gegeven, door een shuttle op waterstof te ontwerpen voor het onderhoudspersoneel van de windturbines op zee.

Veelbelovende vooruitzichten dus voor CMB.