DP World heeft er drie reuzekadekranen bij in Port of Antwerp-Bruges

20/04/2023

Na een zeereis van drie maanden vanuit Shanghai zijn in de containerterminal Antwerp Gateway van beheerder DP World drie enorme kadekranen aangekomen in het Deurganckdok. Zij kunnen de huidige generatie allergrootste containerschepen ter wereld behandelen.

Even moest de indrukwekkende vracht door stormweer schuilen voor Algerije. Maar begin april was de bestemming bereikt. Van ver buiten het Deurganckdok waren de gevaartes van de Chinese leverancier ZPMC al te zien. Zelfs nadat het schip was binnengevaren, duurde het nog ongeveer zes uur om de kranen met uiterste precisie over een speciale loopbrug op de kade te rijden. Daarbij moet alles perfect meezitten: weer, wind, waterstand en zichtbaarheid. De eigenlijke voorbereiding, bestaande uit de aansluiting op het hoogspanningsnet, de afregeling van de basisbewegingen en de  installatie van het containerregistratiesysteem, neemt een week in beslag. In juli wordt de eerste kadekraan in gebruik genomen. Ze draaien volledig op groene stroom, opgewekt door de biogascentrale en de windmolen van DP World.

Per stuk kosten ze 10 miljoen euro, wegen ze 1.950 ton, kunnen ze tot 100 ton 52 m hoog hijsen. Met de klap omhoog zijn ze 138 m hoog, met de klap omlaag nog altijd 92,5 m. Ze hebben een reikwijdte van 71 m, waarmee ze tot 26 containerrijen aankunnen, dat is één rij verder dan de laatste generatie containerschepen.

Dit project past in het moderniserings- en uitbreidingsplan van zowat 200 miljoen euro van deze logistieke wereldspeler.