Twitter-cellen

24/01/2020

Onderzoekers van het Vlaams Instituut voor Biotechnologie (VIB) en de UGent hebben algoritmes die de sociale media analyseren ingezet om de intercellulaire communicatie te bestuderen.

Om de intercellulaire communicatie te bestuderen hebben onderzoekers van de VIB en het Centrum voor Inflammatoir Onderzoek van de UGent de zogenoemde NicheNet-methode ontwikkeld. Die techniek verschaft hun een beter inzicht in hoe genetische celuitdrukking geregeld wordt door interagerende cellen. NicheNet bevat talrijke potentiële toepassingen op het vlak van immunologie, maar ook voor de biologische studie van tumoren.

Bij veelcellige organismen functioneren de cellen niet op zichzelf maar sturen ze een signaal naar de moleculen die de genexpressie beïnvloeden tijdens de geninteractie. Die intercellulaire communicatie speelt een belangrijke rol in heel wat biologische processen, zoals bij de ontwikkeling en het ontstaan van cellen.

Voor deze problematiek passen ze machinaal leren (een vorm van kunstmatige intelligentie) en statistische technieken toe. Het gaat om netwerkalgoritmes, die ook voor de analyse van de sociale media worden ingezet.

De studie van de intercellulaire communicatie is belangrijk voor zowel een goed begrip van de fundamentele biologie als voor de strijd tegen kanker. De interactie tussen kankercellen en andere cellen in het micromilieu van een tumor is doorslaggevend voor zijn groei.