SUGG, op-en-top Brussels kwaliteitsfietsmerk uit de startblokken
22/06/2023
Amper 25 stuks rijden er momenteel nog maar rond van zijn 100% Brusselse stadsfiets SUGG Compacto. Hoewel het geen elektrisch of plooimodel is geworden, nu zo populair, ziet bezieler Frédéric Mertens er een veelbelovende toekomst voor weggelegd.
© SUGG
Eerst geloofde Brusselaar Frédéric Mertens in elektrische plooifietsen. Maar gaandeweg stapte hij af van die dikwijls te zware, dure, weinig betrouwbare en met hun te recycleren batterijen ook vervuilende tweewielers. Hij kwam met een nieuw merk, de SUGG. Het eerste model, Compacto, combineert moeiteloos zowat alle denkbare voordelen. Het is kwalitatief hoogstaand, robuust, klein, licht, comfortabel, geschikt voor beide seksen en alle leeftijden, duurzaam maar niet duur, snel, gebruiks-, onderhouds- en herstelvriendelijk, compact uiteraard, perfect berekend om op lichaamskracht hoogteverschillen in de stad te overbruggen en … knalgeel. Met wielmaat 16 inch en een kort frame raak je hem makkelijk kwijt op je flat, in je wagen, op het openbaar vervoer of op het werk.
De onderdelen komen hoofdzakelijk uit Europa. Het ontwerpen en monteren daarentegen gebeuren in de Lakensestraat in Brussel, een goede zaak voor de lokale tewerkstelling en om toe te zien op de kwaliteit in alle fasen van het productieproces. Terwijl er nu amper 100 exemplaren per jaar van de band rollen, zou dat aantal tegen 2028 moeten opgeschaald worden tot 1.200.
O ja, Sugg is de achternaam van Frédérics moeder. De naam van het fietsmerk is dus een ode aan haar.