Fairebel wil dé referentie voor eerlijke melk in Europa worden

19/01/2022

De coöperatie Faircoop, opgericht in 2009 in de nasleep van de melkcrisis en -staking die de emoties deed oplaaien en houder van het eerlijk merk Fairebel, wil vandaag zijn aanbod uitbreiden met andere productgroepen en groeien in de sectoren fruit, groente en vlees.

Met ruim 12 miljoen verkochte liters melk in 2020 in België is de coöperatie Fairebel thans uitgegroeid tot een zwaargewicht in de levensmiddelensector. Haar eerlijke melk voldoet aan de wensen van zowel de vakwereld als de consumenten. Nu zet Fairebel een nieuwe stap naar andere belangrijke kwetsbare sectoren en brengt het het eerlijke boerenlabel nog meer onder de aandacht, in de rekken van de warenhuizen en onder de ogen van de consument.

Het bedrijf gaat ook met de tijdgeest mee. Zo koos het in oktober 2021 voor een verpakking die voor 87% bestaat uit plantaardig materiaal. Ze is 100% recycleerbaar, zorgt voor 36% minder CO₂-uitstoot en verbruikt 180.000 kg minder fossiel plastic. Eerlijk betekent voor Fairebel een correct inkomen voor de boer, respect voor de natuur, gegarandeerd dierenwelzijn en voorrang voor de korte keten.

Hoewel het idee ontstaan is in Wallonië deden Vlaamse boeren algauw mee en zelfs buiten onze landsgrenzen is Faircoop actief in Frankrijk, Italië, Duitsland, Luxemburg en Zwitserland.

De landbouw dichter bij de onsument brengen, een project dat over onze grenzen reikt.