Fairebel bekroond op de Dairy Innovation Awards

08/07/2016

Fairebel, het Belgische ‘eerlijke’ zuivelmerk heeft de Best corporate social responsibility report or initiative-Award gewonnen op de prestigieuze World Dairy Innovation Awards in Londen. Zoals elk jaar dongen zeer grote namen uit de wereldwijde voedingsindustrie mee. Het feit dat de jury besloot om de award toe te kennen aan het piepjonge Belgische merk is een opsteker voor Fairebel, dat blijft verrassen en innoveren.

De World Dairy Innovation Awards in Londen werden bijgewoond door 211 zuivelproducten uit 37 landen. Er werden 18 Awards uitgereikt, waaronder deze van Best corporate social responsibility report or initiative ofwel het beste sociale of ‘eerlijke’ project.

Fairebel is vanzelfsprekend in de wolken: “Deze award erkent onze inzet, ons enthousiasme en vooral onze zin voor innovatie. Wij hebben boeren in staat gesteld om zich in een coöperatie te verenigen en hun eigen merk te creëren. Solidair en Fair. Concreet betekent dit dat elke boer eindelijk een billijke vergoeding voor zijn werk kan krijgen. Wij zijn zelfs nog verder gegaan door de COWfunding op te richten die elke burger in staat stelt om consum'actor te zijn, om te investeren in Faircoop en zo zelf lid te worden van de coöperatie. Onze coöperatie steunen is een nieuwe maatschappelijke uitdaging aangaan.”

Vandaag biedt het merk met de zwart-geel-rode koe heel wat meer dan 3 soorten melk met een authentieke smaak. Het assortiment is uitgebreid met premiumijs op basis van bio-hoevemelk en kaas op basis van grasmelk en zonder ggo’s. In totaal werd in 2015 7.2 miljoen liter onder het label Fairebel verwerkt.

Fairebel onstond begin 2010. De Belgische boeren lanceerden toen, naar aanleiding van de nooit eerder geziene crisis in de landbouwsector, hun eigen label. Fairebel is een nieuw, solidair en ‘eerlijk’ merk dat de landbouwers in staat stelt een behoorlijk inkomen voor een deel van hun werk te krijgen.