Belgen ontdekken nieuwe soort celdeling

12/05/2016

Wetenschappers van de KU Leuven hebben in samenwerking met de universiteit Gent een nooit eerder beschreven soort celdeling ontdekt. Deze celdeling verklaart genetische verschillen binnen één embryo. De onderzoekers kwamen tot deze ontdekking na het analyseren van koeienembryo’s.

Deze ontdekking heeft ook implicaties voor mensen. Elk mensenleven begint als cel met 46 chromosomen: 23 van de moeder en 23 van de vader. Bij een normale celdeling worden na de bevruchting kopieën van beide sets chromosomen samen doorgegeven aan de nieuwe cellen. Deze dochtercellen herhalen op hun beurt datzelfde proces waardoor het zelfde genetisch materiaal zich in alle cellen bevindt.

De chromosomen van de moeder en de vader kunnen in uitzonderlijke gevallen terechtkomen in verschillende cellen. Hierdoor kan een embryo genetisch verschillende cellen hebben die kunnen leiden tot ernstige ontwikkelingsstoornissen. De onderzoekers noemen het proces dat ze ontdekten 'heterogoneïsche celdeling': 'een deling volgens origine'.

De onderzoekers ontwikkelden ook een nieuwe methode om te bepalen of een chromosoom afkomstig is van de moeder of van de vader. Deze techniek maakt het voor het eerst mogelijk om niet enkel afwijkingen in het aantal chromosomen te detecteren, maar ook de origine van deze afwijkingen.

De ontdekking werd gepubliceerd in Genome Research