Behandeling tegen psoriasis

25/04/2016

Wetenschappers van het Vlaams Instituut voor Biotechnologie (VIB) en van de Universiteit Gent hebben mogelijk een behandeling tegen psoriasis ontdekt, een chronische auto-immuunziekte. Ze legden het moleculaire mechanisme bloot waardoor genmutaties een specifieke chronische ontsteking veroorzaken bij psoriasispatiënten. De resultaten werden eind april gepubliceerd in het wetenschappelijk blad EMBO Reports.

Psoriasis, waar 2 à 4% van de westerse bevolking aan lijdt, wordt gekenmerkt door rode, schilferige plekken op de huid  en door een overactief immuunsysteem. De aandoening kan erfelijk zijn, maar ook te wijten aan omgevingsfactoren. Ze is ongeneeslijk en de huidige behandelingen helpen alleen de symptomen onder controle te houden.

Onder leiding van hoogleraar Rudi Beyaert bestudeerden de wetenschappers de genmutaties die bij de patiënten een chronische ontsteking teweegbrengen. Ze kwamen tot de conclusie dat de interactie tussen genmutaties en een eiwit het immuunsysteem belemmert, wat leidt tot een ontsteking bij de patiënt.

Op basis van deze conclusie konden de wetenschappers een potentiële behandeling ontwikkelen, met chemische stoffen die de activiteit van het eiwit afremmen en aldus de immuunrespons voorkomen. Nu hopen ze een industriële partner te vinden om een doeltreffend medicijn tegen psoriasis te ontwikkelen.