Luik-Guillemins, een station met futuristische trekjes

05/01/2022

Dit station dankt zijn naam aan de plek waar het gebouwd is, de site van het oude Sint-Wilhelmusklooster, ook de Wilhelmieten genoemd.

IIn 1987 ontstaat het plan om Luik en Antwerpen in het hogesnelheidsnet Keulen, Londen, Brussel, Parijs en Amsterdam te integreren, maar de bestaande infrastructuur voldoet niet meer aan de vereisten qua comfort, veiligheid, intermodaliteit, snelheid en multifunctionaliteit. In mei 1996 wordt een internationale wedstrijd uitgeschreven. De Spaanse ingenieur-architect Santiago Calatrava wint die dankzij zijn eerdere prestigieuze architectuurontwerpen, zowel in de spoorwegsector (station Stadelhofen in Zürich, station Lyon-Saint-Exupéry TGV en station Oriente in Lissabon) als op het vlak van civieltechnische kunstwerken. Het project van de Spaanse architect, ingewijd op 18 september 2009, bestaat voornamelijk uit wit beton en een monumentale 200 m lange koepel van glas en staal die de sporen en de nieuwe infrastructuur overspant. Het station gaat door voor een staaltje van architecturaal vernuft. In de overdekte middengang zijn er winkels, brasseries, een infopunt voor toerisme en een loket voor het stads- en regionaal vervoer. Het is een van de drukste stations in Wallonië. Met de Thalys, de ICE- en de InterCity-treinen kan je vlot naar Duitsland, Frankrijk, Nederland en Luxemburg reizen. Het is voorts een van de enige grote stations in Europa dat rechtstreeks aansluit op een autoweg. Breng een virtueel bezoek op (Calatrava Train Station Liege on Roundme).