Wist u dat de naam ‘Gare du Midi’ verwijst naar de 19e-eeuwse eindbestemming van de treinen?

23/09/2016

Om de Franstalige benaming voor het Brusselse Zuidstation te verklaren, wordt het best gekeken naar Brussel-Luxemburg, een ander treinstation in onze hoofdstad. Treinen die er in de 19e eeuw vertrokken hadden namelijk Luxemburg als eindbestemming.

Eenzelfde logica kan worden toegepast om de oorsprong van de naam Bruxelles-Midi te achterhalen. Treinen die uit dit station vertrokken, hadden Zuid-Frankrijk, Le Midi, als eindbestemming. Brussel-Zuid, de Nederlandstalige vertaling van Bruxelles-Midi, komt er pas na de gelijkheidswet van 1898.

In 1840 wordt  het eerste Zuidstation, het toenmalige Bogaardenstation, gebouwd aan het huidige Rouppeplein. Aangezien dit station te klein was om de toestroom aan reizigers op te vangen, werd in 1869 een nieuw station gebouwd in neoklassieke stijl op de huidige locatie van het Zuidstation. Op het dak werd een beeld aangebracht van de godin van de overwinning Nikè, als eerbetoon aan de spoorwegtechnologie.

Na de bouw van de Noord-Zuidverbinding werd het oude station in 1949 vervangen door een nieuw gebouw. Op het dak van het station kwamen de sporen te liggen, die via een brug verbonden waren met het station Brussel-Kapellekerk. Vanaf de jaren ’90 begonnen de moderniseringswerken aan het station om tegemoet te komen aan de noden van de hogesnelheidstreinen.