Showpad on the move

05/11/2014

Het Gentse Showpad haalt meer dan 6 miljoen euro op in een nieuwe investeringsronde. Het Britse Dawn Capital en het Belgische kapitaalfonds Hummingbird stappen mee in het kapitaal. In maart 2013 haalde Showpad al meer dan 1.5 miljoen euro op bij Hummingbird. Het gaat snel voor het Gentse bedrijf dat nog maar drie jaar geleden werd opgericht.

Showpad maakt van je tablet, je PC of smartphone een krachtig sales- en marketinginstrument. Het bedrijf ontwikkelde een toepassing die een dynamische toegang verleent tot marketing-, cijfer- en demonstratiemateriaal. Daarmee kunnen verkopers à la minute een mooie en relevante presentatie maken voor hun klanten. “Showpad is een soort Spotify voor verkoopspresentaties; het systeem vindt de juiste content op het juiste moment”, stelt medeoprichter en CEO Pieterjan Bouten. "In het online platform wordt de content van een bedrijf bij elkaar gebracht (zoals brochures en klantengegevens), om vervolgens in een mooie en gebruiksvriendelijke app te worden gegoten. De tool maakt het ook mogelijk om inzicht te krijgen in de reactie van klanten op de gedeelde informatie.” Dankzij Showpad kunnen ondernemingen dus ook ontdekken hoe hun salescontent wordt gebruikt om zo hun verkoopactiviteiten efficiënter te maken.

Naar eigen zeggen noteert het bedrijf vandaag een recurrente omzet van 3,6 miljoen euro en verwacht het volgend jaar af te klokken op 8 miljoen euro. De start-up, die drie jaar geleden werd opgericht, telt 50 werknemers en heeft ruim 500 klanten. Recent nog werd Intel binnengehaald als referentieklant. Ruim 80 procent van de omzet van Showpad komt uit het buitenland, met afnemers als Audi, BASF, Siemens, Xerox en Atlas Copco in de portfolio.

Showpad zal de nieuwe middelen gebruiken om zijn commerciële organisatie versneld uit te bouwen en zijn softwareplatform verder te ontwikkelen. Het bedrijf wil zijn omzet de komende jaren telkens verdubbelen of zelfs verdrievoudigen. Showpad heeft kantoren in Gent en San Francisco en wil binnenkort afdelingen in Londen en Singapore openen. Het bedrijf zal dan ook fors investeren in marketing en personeel. Showpad zoekt een 25 nieuwe werknemers, 15 in Gent en 8 in San Francisco. Het zoekt vooral softwareontwikkelaars, maar ook sales- en marketingmensen.