Lotus boekt recordwinst

19/08/2016

Lotus Bakeries heeft in het eerste halfjaar van 2016 een historische groei geboekt. Een omzetgroei van 31% tot 256 miljoen euro en een stijging van de bedrijfswinst met 53% tot 43 miljoen euro.

“Historische cijfers”, zegt topman Jan Boone in een reactie. “Dat hebben we nog nooit meegemaakt en we zijn er uiteraard heel trots op. De resultaten van de eerste jaarhelft overtreffen ook mijn verwachtingen. Ik ben vooral zeer trots dat we zo sterk blijven groeien met ons kernproduct, het 'Lotus Biscoff koekje' waarmee het voor mijn grootvader meer dan 80 jaar geleden begonnen is." 

De omzetgroei is bijna volledig toe te wijzen aan de verdere internationale groei van Lotus speculoos en Lotus speculoospasta en de bijdrage van Natural Foods en Urban Fresh Foods, twee Britse bedrijven die werden overgenomen.

Lotus nam die producenten van gezonde en natuurlijke tussendoortjes vorig jaar over. Het gaat om vieruurtjes op basis van fruit en noten, zonder toegevoegde suiker. De belangrijkste producten zijn de vruchtenreep Nakd en de fruitdrop Bear. De omzet in de zogenaamde 'natural foods' is in vergelijking met vorig jaar intern met ruim 25% gegroeid.

In het Verenigd Koninkrijk is Lotus met zijn 'tussendoortjes' een van de belangrijkste spelers. Nakd en Bear zijn samen met de andere repen Trek en Urban Fruit goed voor ongeveer 15% van de totale omzet van Lotus.

Maar ook de verkoop van de ‘basics’ van Lotus - de speculoos en speculoospasta - loopt als een trein. Amerika is uitgegroeid tot de grootste markt met een verwacht jaarvolume van ongeveer 1 miljard koekjes op een totaal van circa 7 miljard. Tot twee jaar geleden was België - nu nummer drie na Frankrijk - nog de belangrijkste markt. Ook in het Midden-Oosten was er een exponentiële groei. Daar is Lotus Biscoff  - de internationale merknaam van Lotus speculoos, een samentrekking van ‘Biscuits with coffee’- volgens Boone één van de favoriete smaken.

Om de groei op te vangen gaat Lotus een fabriek bouwen in de Verenigde Staten, een geplande investering van 35 miljoen euro. “Voor de inplanting van de fabriek kijken we naar verschillende Amerikaanse staten”, zegt Boone. “We hebben veel interessante voorstellen binnengekregen en we bekijken nu wat de beste locatie kan zijn. Daarbij houden we rekening met bereikbaarheid, aanwezigheid van geschoold personeel en fiscale stimuli”. Boone hoopt over een tweetal maanden de knoop te kunnen doorhakken. De fabriek zal zich in eerste instantie volledig concentreren op de Amerikaanse markt.

De fabriek in thuisbasis Lembeke werkt ondertussen op volle capaciteit. Eind vorig jaar werd aangekondigd dat er 2 nieuwe productielijnen en een 3de productiehal worden gebouwd. Eén lijn werd in juli in gebruik genomen. De 2de zal samen met de productiehal in maart volgend jaar operationeel zijn. Lotus startte ook de voorbereidingen voor de installatie van twee nieuwe productielijnen in de wafelfabriek in Courcelles.