Gamebedrijf Larian valt in de prijzen en breidt uit naar Canada
Het gaat de Belgische game-ontwikkelaar Larian voor de wind. Daags nadat het afgelopen zomer gelanceerde fantasygame ‘Divinity: Original Sin’ van de populaire gaming website Gamespot de prijs voor beste pc-game van het jaar wegkaapte, kondigt Larian zijn uitbreiding naar Canada aan.
‘Divinity: Original Sin' is geen al te toegankelijke game: het wordt alleen door een kleine niche van gamers gespeeld en is alleen speelbaar op de pc. Het spel dat een zogeheten 'role playing game' is waarin de speler zijn personage zodanig moet uitbouwen dat hij de strijd met sterkere en sterkere tegenstanders aankan, werd niettemin snel een succes. De Amerikaanse website Gamespot, een van de populairste sites waarop videogames worden besproken, riep de game uit tot de beste pc-game van 2014. Op Metacritic, een site die de recensiescores van tientallen bronnen samentelt en er een gemiddelde van trekt, staat de game op een gedeelde nummer vijf in de lijst van beste pc-games, op gelijke hoogte met 'World of Warcraft: Warlords of Draenor' en 'Diablo III: Reaper of Souls' en hoger dan toppers als 'Far Cry 4', 'Titanfall' en 'Dragon Age: Origins'. Ook commercieel doet de game het prima: begin september was hij al break-even, dus sindsdien is ieder verkocht exemplaar pure winst voor ontwikkelaar Larian, die de game zelf heeft uitgegeven en dus ook de volle verdiensten ervan opstrijkt.
Het geeft de nodige ruimte voor grootse toekomstplannen. Een daarvan is de opening van een tweede ontwikkelingsfiliaal in Québec City, waar het bedrijf getalenteerde gamedesigners, -programmeurs en -artiesten wil vinden om nieuwe gameprojecten op te starten. Er staan ook meerdere nieuwe games op stapel, zegt oprichter Swen Vincke. De Canadese provincie Québec biedt een hoop voordelen voor gamebedrijven, waaronder een belastingskorting van meer dan 30 procent voor iedere werknemer die ze in dienst nemen. Die 'incentives' zorgden er ook voor dat heel wat internationale gamebedrijven neerstreken in de provincie. "Die grote aanwezigheid van gamebedrijven levert een pool van talent op, waar we eveneens een paar mensen van willen aantrekken", zegt Vincke. "Onze hoofdzetel blijft in Gent, maar om uit te breiden vonden we dit een logische stap."
Vincke startte Larian in 1996 op, en behaalde zijn eerste succes met 'Divine Divinity' uit 2002. De game bleek zo succesvol binnen de kleine niche van 'role playing'-spelers, en het land Rivellon dat de makers hadden geschapen als decor van de game bleek zo sterk te resoneren bij spelers, dat er in 2004 al een kleiner vervolg kwam met 'Beyond Divinity', en de studio vervolgens vijf jaar lang sleutelde aan het epischere 'Divinity II: Ego Draconis' (2009). In 2010 besloot het bedrijf, dat eerder net als alle andere kleinere gamestudio's de verkoop en distributie overliet aan een groter gamehuis dat als uitgever optrad, om voortaan zijn games zelf uit te geven. Dat verhoogde de netto-opbrengst van 'Divinity II: Flames of Vengeance', een soort 'director's cut' van hun vorige game, alvast aanzienlijk. De afgelopen jaren breidde Larian zijn reeks nog verder uit met 'Divinity: Dragon Commander' en 'Divinity: Original Sin'. Het bedrijf maakte ook de onlinewereld KetnetKick voor de VRT (Vlaamse openbare televisie en radio-omroep), en creëerde een aantal educatieve games.