Nature interviewt UGent-bioloog Kay Van Damme

12/09/2022

Het wil wat zeggen als het gerenommeerde Britse wetenschappelijk weekblad Nature neerstrijkt voor een uitgebreid interview voor een van zijn meest gelezen rubrieken. De gepassioneerde bioloog met zin voor avontuur Kay Van Damme van de Universiteit Gent vertelde mocht er honderduit vertellen over biodiversiteit en natuurbehoud op de Jemenitische eilandengroep Socotra in de Indische Oceaan.

Zowat 400 km voor de kust van Jemen en 200 km ten oosten van Somalië glanst waarachtig een parel in de Indische Oceaan, Socotra, in 2008 zelfs verheven tot UNESCO-werelderfgoed. Miljoenen jaren geleden maakte de eilandengroep zich los van het Arabische vasteland en dreef af naar het zuiden. Daardoor ging het een eigen leven leiden, met zijn eigen microklimaat, honderden endemische planten en dieren die je nergens anders vindt.

Al ruim twee decennia trotseren Van Damme en zijn team enkele weken per jaar de verschroeiende hitte en droogte van Socotra om de indrukwekkende biodiversiteit te beschermen tegen de klimaatopwarming en tegen het kaalvreten van jonge planten door geiten. Dat gebeurt in overleg en samenwerking met de lokale onderzoekers en de bevolking, want de natuur is haar inkomstenbron en leefomgeving.

Socotra is mogelijk afgeleid van het woord voor ‘eiland van geluk’ in het Sanskriet. En reken maar dat Kay Van Damme er gelukkig van wordt als hij de drakenbloedboom, de Socotraanse zoetwaterkrab of waterjuffer en andere zeldzame of bedreigde soorten voor uitsterven kan helpen behoeden!

Lees het volledige interview in Nature.