Kanaalplan steekt architectuur in Brussel hart onder riem

09/10/2017

Onlangs kaapten in Marseille twee originele, innovatieve Belgische bouwprojecten langs het Kanaal in Brussel de hoofdprijs weg op een driejaarlijkse wedstrijd voor duurzame architectuur in Europa.

Een jury van onafhankelijke academici selecteerde 437 Europese projecten. Na een tweede studieronde bleven er zeven kanshebbers over. De twee Brusselse projecten deelden de gouden medaille: een betere integratie van de betoncentrale van Inter-Beton tegenover Tour en Taxis enerzijds, de bouw van een nieuwe garage voor de vuilniswagens van Net Brussel in Neder-Over-Heembeek anderzijds. Beide streven ernaar de industriële en de woon- of kantoorfunctie optimaal op elkaar af te stemmen, met extra aandacht voor groen. Meer woningen om de bevolkingsgroei op te vangen, maar tegelijk de industriële roeping van de kanaalzone bestendigen. De achterliggende idee is dat activiteiten zoals beton maken of afval ophalen - en de bijbehorende jobs - zeker hun plaats hebben in de stad. Het komt erop aan die activiteiten beter zichtbaar te maken, de overlast te beperken en waar het kan iets bij te dragen aan de stad.

De gelauwerde projecten zijn nog niet gerealiseerd, maar als ze slagen in hun opzet en vervolgens meer mensen kunnen overtuigen van de nieuwe aanpak, kunnen ze Brussel op weg zetten naar een belangrijke cultuuromslag op het vlak van stedenbouw en architectuur. Dan wordt onze hoofdstad in dat domein misschien dé referentie bij uitstek.