Wist u dat met Nagelmackers reizen synoniem wordt van luxe?

09/11/2021

Wat heeft het liefdesdebacle van de Belgische ingenieur en industrieel Georges Nagelmackers te maken met de mythische Orient Express? De Luikenaar had tien maanden doorgebracht in de Verenigde Staten, om zijn beminde te vergeten. Tijdens zijn lange treinreizen daar in die periode was hij getuige van het gebrekkig comfort van de Pullman-slaaprijtuigen.

 

Terug in Europa sticht Nagelmackers op 4 oktober 1872 de Compagnie de Wagons-Lits. De idee erachter is het grensoverschrijdend treinverkeer op het oude continent te vergemakkelijken en tegelijk de superrijke reizigers de luxe aan te bieden die ze gewend zijn. Twee jaar later, in 1874, rijdt zijn bedrijf de eerste rit met slaaprijtuigen tussen Parijs en Wenen. Helemaal enthousiast en aangespoord door de toenadering die het Ottomaanse Rijk zoekt, richt Georges Nagelmackers de Oriënt Express op, die in 1883 voor het eerst uitrijdt. Op die maidentrip spoorden de reizigers van Parijs naar de Bulgaarse havenstad Varna en vandaar verder per stoomboot over de Zwarte Zee naar Constantinopel. Maar vanaf 1889 gaat de hele rit per trein. De 3.200 km tussen Parijs en Constantinopel duurde iets meer dan 80 uur, een ongehoord luxueuze reis: slaaprijtuigen, restauratierijtuigen, salons met rookcoupés en damessalons. Met zijn oosterse tapijten, fluwelen overgordijnen, mahoniehouten lambrisering, diepe leunstoelen bekleed met Spaans leder en zijn verfijnde keuken, had de Oriënt Express zijn weerga niet qua luxe en comfort. Jarenlang kwam de Europese elite erop af, gekroonde hoofden inbegrepen.

 

Zin om u onder te dompelen in de luxe van die mythische trein? Ga dan naar de expo Orient-Express in Train World Museum. En maak vooraf kennis met de vader van de luxetreinen, de Belg Georges Nagelmackers.