Wist u dat Jan Borman de beste beeldsnijder uit zijn tijd was?
De Bormans zijn een Belgische houtsnijdersdynastie, verspreid over vier generaties, van 1460 tot 1590. De bekendste vertegenwoordiger, Jan II Borman (ca. 1460-1520), beheerste het beeldsnijden tot in de puntjes.
Dit vakgebied raakte wat ondergesneeuwd door de schilderkunst maar trad weer op de voorgrond dankzij de recent voltooide restauratie van De Marteldood van Sint-Joris, een groot retabel van 5 m bij 1,60 m met een overvloed aan beeldjes, meer dan 80, alle uitzonderlijk fijn gesneden. Dat maakt het kunstwerk wereldberoemd en een icoon van de Koninklijke Musea voor Schone Kunsten van Brussel. De meester heeft het gesigneerd en gedateerd in 1493. De zeven laatgotische scènes verrassen de bezoeker met hun uiterst expressieve realisme, hun niet te evenaren nauwkeurigheid en weergaloos virtuoze houtsnijwerk. Hij is getuige van de foltering van de heilige alsof hij een filmvertoning bijwoonde.
Tijdens de restauratie in de 19e eeuw zijn de scènes in een andere volgorde teruggezet, maar nu zijn ze weer te bewonderen zoals ze uit het Brusselse atelier van Borman kwamen. Bij de nieuwe restauratie doken ook een verborgen ex voto en een stuk perkament op dat bewijst dat dit werk nooit is gepolychromeerd.
Andere werken van de wonderlijke houtsnijkunst vonden hun weg naar heel noordelijk Europa: Zweden, Duitsland, Groot-Brittannië …