Wist u dat het wandtapijt De Apocalyps gemaakt is door een Bruggeling?
In de tweede helft van de 14e eeuw, vanaf 1368 meer precies, werkte de Vlaamse kunstenaar Jan Bondol aan het hof van de Franse koning Karel V. Hij is vooral bekend van zijn miniaturen en een aantal tekeningen voor wandtapijten. Hij stelt zijn gaven ten dienste van een ongedwongen realisme en een oordeelkundige inrichting van de ruimte, wat uitloopt op innoverende scènes die Van Eyck bijvoorbeeld voort zal uitwerken. Vanaf 1400 ontstaat daaruit de internationale gotiek.
Omstreeks 1375 vraagt Lodewijk I, hertog van Anjou en broer van de koning, de Bruggeling de kartons te ontwerpen voor een wandtapijt van werkelijk ongeziene afmetingen, De Apocalyps van Sint-Jan. Een opdracht van een pronkerige prins die ervan droomt zijn stempel op de wereld te drukken. Deze schitterende, weelderige tapijten, het einde der tijden uitbeeldend, zijn ook de grootste ooit geweven in de middeleeuwen! Oorspronkelijk een geheel van zes reuzenpanelen van 23,50 m lang bij 5,70 m hoog. Achter elkaar 141 m lang voor een oppervlakte van 800 m². Ondanks de tand des tijds meet het wandtapijt nog altijd 103 m. Ga dit middeleeuwse kunstwerk in het kasteel van Angers bewonderen, een indrukwekkende burcht met zeventien torens die tijdens de Honderdjarige Oorlog de Mainerivier vergrendelde.
Ander werk van Jan Bondol is bewaard gebleven, zoals een verluchte bijbel uit 1372, bekend als de Historie-Bijbel van Jean de Vaudetar. Aan hem wordt ook een grote muurschildering toegeschreven voorstellende Sint-Christoffel in de kerk van het Franse Semur-en-Auxois.