Wist u dat de grootste bierbrouwer ter wereld uit België komt?

20/02/2020

Vandaag realiseert AB InBev wereldwijd 20% van de bierverkoop en is daardoor de onbetwiste leider in de biersector. Maar hoe kon dit Belgische bedrijf opklimmen tot wereldgigant? Dat leggen vier historici uit in hun boek Becoming the World's Biggest Brewer

Het verhaal begint in de 19e eeuw, met twee brouwers: Artois van brouwerij Den Hoorn en Piedbœuf. De eerste is gevestigd in Leuven en de tweede in Jupille. Den Hoorn bestaat trouwens al sinds 1366 en is daarmee een van de oudste in België.

In de jaren 1970-1980 waren Artois en Piedbœuf marktleiders. Artois bezat toen 30% van de marktaandelen en kon niet meer uitbreiden terwijl Piedbœuf amper 6% marktaandeel had en kampte met expansie- en materiaalproblemen. Om die het hoofd te bieden besloten beide brouwerijen een geheime alliantie aan te gaan. Niemand, zelfs niet de commercieel afgevaardigden, hadden het bedrog in de gaten. Die geheime alliantie zal 16 jaar standhouden. Pas in 1987 fuseren Artois en Piedbœuf. Uit die fusie ontstaat Interbrew.

Geleidelijk dwong Interbrew zich een volwaardige plaats af in de biersector. In 1995 koopt het de Canadese groep Labatt, de grootste overname door een Belgisch bedrijf in die dagen. In 2000 gaat het naar de beurs en in 2004 fuseert het met het Braziliaanse AmBev tot InBev. Pas in 2008 ontstaat de groep AB InBev, wanneer het de Amerikaanse groep Anheuser-Busch overneemt. Vandaag is de biergigant actief in Noord-Amerika, Latijns-Amerika, heel Europa, in een groot deel van Afrika en in Azië.

Dit oorspronkelijk Belgische bedrijf dankt zijn sterke positie vooral aan zijn sterke familiale aandeelhouderschap en openheid.  Het liet immers externe actoren toe terwijl het controle hield over alle strategische beslissingen. De buitengewone geschiedenis van AB InBev is tegelijk het relaas van de groei en de consolidatie op de wereldbiermarkt door de jaren heen.