Wist u dat België uitblinkt in het kunstboekbinden ?

24/11/2021

Je moet het onderscheid maken tussen traditioneel en kunst- of creatief boekbinden. België onderscheidt zich in het handmatig inbinden op traditionele wijze en de restauratie van oude werken, maar meer nog toont het zijn kunstzinnige creativiteit op het vlak van kunstboekbinden. Uitmuntendheid die wereldwijd wordt erkend.

Traditioneel inbinden en restaureren mikt op duurzaamheid; het beschermt boeken en maakt ze beter raadpleegbaar. Het komt erop neer het uitzicht en de stevigheid te evenaren van een boek dat vers van de drukpers rolt. Daarvoor moet je opnieuw inbinden, gebruikssporen op de kaft en in het binnenwerk herstellen, het verguldsel beter doen uitkomen, bladzijden met vlekken, scheuren, schimmel of aanvreting door insecten herstellen. Hoewel kunst- of creatief boekbinden al die bewerkingen doet, gaat het een stap verder. Hier voegen kunsthandwerkers iets creatiefs toe aan het originele uitzicht van het boek. Alle materialen zijn toegelaten, waardoor ze verschillende technieken kunnen uitproberen op hun zoektocht naar een innovatieve esthetiek, zodat de artiesten volop met hun talent kunnen uitpakken. Het werk stijgt boven zijn inhoud uit en wordt, met moderniteit en verbeelding, een waar kunstobject. Kunstboekbinden is vooral voor eerste, genummerde drukken.

Tot voor kort kwam deze kunst in musea amper tot haar recht. Zo is het Belgische kunstboekbinden in het bijzonder schatplichtig aan het Musée d’art royal de Mariemont, dat de uitzondering vormde door vanaf 1999 hedendaagse kunstboekbanden op te nemen in zijn collecties antieke kunstvoorwerpen uit het Oosten en het Verre Oosten.