Wist u dat België al 100 jaar naar Afrika vliegt?

21/02/2025

Op 12 februari 1925 stegen vliegeniers Edmond Thieffry, Léopold Roger en Joseph De Bruycker op in Haren, ten noordoosten van Brussel-stad, en kwamen amper 51 dagen later aan in Leopoldstad, het huidige Kinshasa.

De Princesse Marie-José en zijn drie bemanningsleden die voor Sabena vlogen (Frans letterwoord voor Belgische Naamloze Vennootschap tot Exploitatie van het Luchtverkeer) schreven geschiedenis: voor het eerst had iemand met succes over de Sahara gevlogen. Meteen was het de start van een langeafstandverbinding tussen België en Afrika, die Brussels Airlines, de opvolger van Sabena, nog dagelijks onderhoudt.

Terwijl je de reis vandaag comfortabel in minder dan één dag (8 uur als je geluk hebt) kan maken, was het in de eerste helft van de 20e eeuw een bepaald hachelijke onderneming. De eerste vlucht, met een driemotorig propellervliegtuig Handley Page W8F, moest twee keer onderweg halt houden.

De avontuurlijke Belgen kregen te maken met verraderlijk weer, allerlei defecten en, tja, 8.000 km is een héél eind vliegen. Bedenk ook dat de luchtvaart nog grotendeels in haar kinderschoenen stond, want de gebroeders Wright hadden hun eerste vliegtuig pas begin 20e eeuw gebouwd.

Sindsdien heeft de technologie niet stilgestaan en dergelijke vluchten verbinden de wereld nu als nooit tevoren.

Wist u dat een speciale postzegel werd uitgegeven ter herinnering aan die maidenvlucht Brussel-Leopoldstad? Misschien een succes waar postzegelfans hun vingers bij aflikken?