Van middeleeuwse ziekenzaal tot concertzaal met topakoestiek

22/09/2022

Begin 13e eeuw verrees er in Gent een instelling voor armen, zieken en reizigers, het Mariahospitaal. Algauw verhuisde het naar de Bijlokemeersen, een stuk grond buiten de stad. De naamswissel van Mariahospitaal naar Bijloke was daarmee een feit. 800 jaar later is de oude ziekenzaal omgetoverd tot de iconische concertzaal Muziekcentrum De Bijloke. Een unieke prestatie van wereldformaat.

Nooit hadden de cisterciënzerinnen in de 13e eeuw kunnen bevroeden dat op exact dezelfde plek waar eeuwenlang zieken in medisch meestal weinig benijdenswaardige omstandigheden zouden worden verzorgd ooit toeschouwers intens zouden genieten van optimale concertbelevingen in een subliem decor. Wereldberoemde akoestici, architecten en restauratiedeskundigen kregen de opdracht om die transformatie tot een goed einde te brengen. Het resultaat is een mix van eeuwenoud en splinternieuw die gezien en gehoord mag worden. Zowel het publiek als de muzikanten zelf spreken in superlatieven.

Voortreffelijke akoestiek, zicht en zitcomfort
Allerlei ingenieuze technische ingrepen verbeterden de akoestiek, het zitcomfort en het zicht op de muzikanten op het podium. Dat laatste werd naar voren opgeschoven, zodat ook de achterste rijen bijna de indruk krijgen bij de muzikanten op schoot te zitten. Als de 720 zaalstoelen bezet zijn, rest je misschien nog een plaatsje op een van de 110 koorbankstoelen met een perfect uitzicht over het podium. Het verhaal gaat dat voor het grandioze plafond in de 13e eeuw een heel Waals eikenbos werd gekapt. Voor een ziekenzaal was het zware houten dakgebinte geschikt om het geluid te dempen, voor een concertzaal was méér nodig. Daaraan is tegemoetgekomen door enerzijds de vloer voor het podium en de tribune 1,20 m uit te graven ten opzichte van de rest van de zaal en zo een groter volume te creëren, anderzijds door de in de loop der eeuwen scheefgezakte muren met prachtige nieuwe lambriseringen te bekleden. Voortaan wordt de klank niet meer naar boven weggekaatst maar zit de balans tussen absorptie en weerkaatsing precies goed. Trouwens, zorgvuldig bijgestelde reflectiepanelen boven het podium garanderen dat ook de muzikanten zelf op een wondermooie nagalmtijd worden getrakteerd. Zelfs de Italiaanse stoelen met luxebekleding voor het publiek dragen daartoe bij, door hun houten leuning en onderkant.

Na zulke concertervaring bent u ongetwijfeld in de gepaste stemming om in het café of de foyer na te kaarten met een van de artiesten. Beide ruimtes zijn eigentijds en ecologisch ingericht door het Gentse collectief ONBETAALBAAR en de Antwerpse Studio Helder. Voor u in de historische kapel, nu de vestiaire, uw jas weer ophaalt.