Pralinemaker van wereldklasse Leonidas heeft duurzaamheid hoog in het vaandel
De Griek Leonidas Kestekides ligt aan de basis van de overheerlijke Leonidas-pralines. In 1913 won hij goud op de Wereldtentoonstelling in Gent voor zijn nieuwste creaties, zoals we die vandaag kennen. Na een korte opwarming werd Gent de start van een wereldwijd succesverhaal. Leonidas’ lekkernijen zijn ook nog ‘s doordrongen van diversiteit, openheid, respect en duurzaamheid.
Als hummel al was Leonidas in de jaren 1880 een zoetekauw. Politiek en economisch rommelde het in die tijd in Griekenland. Om te overleven, ventte hij granitas, gesuikerde ijsdrankjes met allerlei fruitsmaken. Later verkocht hij wijn, maar die zou hem zuur opbreken. Dan maar in de VS zijn dromen najagen op zoek naar fortuin, dacht hij. Als gepassioneerd suiker/banketbakker streek hij met de Grieks-Amerikaanse delegatie vanuit New York neer op de Wereldtentoonstelling van 1910 in Brussel. Met zijn talenten pakte hij de organisator en 13 miljoen bezoekers in, onder wie ene Joanna Teerlinck uit Brussel, zijn latere echtgenote. In 1912 nestelden ze zich in Gent.
In 1913 openden Leonidas en Joanna er hun eerste theesalon, in de Veldstraat 34. Wereldoorlog I fietste tijdelijk door het prille succes van de zaak heen maar de drang naar hun hemelse banket, suikergoed en ijs bleef gaaf. Na de oorlog werden in hun Salle de dégustation et buffet froid in Blankenberge de dure smaakpapillen van de bourgeoisie gestreeld en in het chique Hôtel du Lion d’Or in de Kerkstraat 17 – nu nog altijd een Leonidas-winkel – opende hun tweede theesalon. Nummer 3 volgde in 1924 in de Paul Delvauxstraat in Brussel.
Inmiddels waren de verwanten uit Griekenland komen meedraaien in het familiebedrijf. Vooral neef Basilio liep als creatieveling in de kijker. Omdat de politie een stokje stak voor zijn ambulante handel in pralines, moest hij uitwijken naar een winkel. Anspachlaan 58 in Brussel kreeg de primeur van hét handelsmerk van Leonidas: het guillotineraam. Gewoon de lekkernijen uitstallen op de vensterbank en het mobiele gedeelte van het raam openen en sluiten door het verticaal van onder naar boven te schuiven en terug.
Hoogtepunten bij de vleet
In 1937 werden merknaam en logo, vernoemd naar de Spartaanse krijger-koning Leonidas, officieel geregistreerd. De latere bedrijfsleiding voerde de productie op maar hield de prijs laag, ontwikkelde nieuwe smaken, breidde uit, opende meer dan 1.200 (!) nieuwe winkels in België en 40 buitenlanden en verbouwde verpakkingsfabriek Crown-Baele aan de Jules Graindorlaan 41-43 in Anderlecht tot hoofdzetel.
Wat zijn de kersen op de taart?
Dat zijn hofleverancier Leonidas’ knapperige of zachte maar altijd onweerstaanbare pure, melk- en witte chocolade, gevuld met praliné, karamelcrème of ganache, de originele witte Manon-klassiekers, de paaseitjes ... Met duurzame cacao, 100% pure cacaoboter, zonder palmolie. Lokaal geproduceerde betaalbare luxe, ecologisch verpakt, met zin voor maatschappelijk engagement. Iedereen gelukkig, de klanten nog het meest!