Het Belgische pianomerk achter de Koningin Elisabethwedstrijd

28/05/2025

Wist u dat de Koningin Elisabethwedstrijd op Belgische knowhow rekent voor zijn piano’s? 

De Koningin Elisabethwedstrijd is een jaarlijkse wedstrijd voor klassieke muziek waar het puik van de hele wereld wedijvert om een prestigieuze titel en prijs. Elk jaar staat een ander instrument centraal, afwisselend viool, piano, stem en cello. 

Piano’s Maene uit het West-Vlaamse Ruiselede heeft een hoop vakmanschap verworven sinds het in 1938 werd opgericht en de Koningin Elisabethwedstrijd vertrouwt sinds 1999 op zijn knowhow. Elke piano heeft zijn eigen klank, weet u, met verschillende eigenschappen, en de wedstrijdorganisatoren verwachten van Maenes ervaring dat het de twee meest geschikte piano’s levert die aan de vereisten voldoen. Het is altijd een Steinway, maar hij moet afgestemd zijn op de akoestiek van de concertzalen in zowel Flagey als Bozar (twee iconische Brusselse instellingen). 

Maar de inbreng van het Belgische bedrijf in de wereldvermaarde wedstrijd gaat verder. Er zijn meer dan zomaar wat handen nodig om de piano op het podium te hijsen (vooral in Flagey, waar er zes man aan te pas komt) en eentje moet permanent achter de coulissen staan, klaar om in te grijpen mocht de piano het opgeven. ‘Paraat’ betekent ook dat beide piano’s gestemd moeten zijn, waar ze ook een mannetje voor hebben. 

Wist u dat de wedstrijd bedacht is door onze eigenste koningin Elisabeth, de koningin-gemalin van Albert I, en de al te vaak vergeten briljante componist Eugène Ysaÿe?