UCL boekt wereldprimeur in ontstekingsziekten

25/04/2018

Een ontsteking is een bekend verschijnsel: het is een reactie van het afweersysteem op een pathogeen (een bacterie of een virus) of het is weefselschade (verwondingen, brandwonden) om de normale situatie te herstellen. Nog niet alle processen zijn in kaart gebracht. Twee onderzoeksteams van de Université catholique de Louvain (UCL) zijn er, met behulp van een atoomkrachtmiscroscoop, een derde op het spoor gekomen.

Onderzoekers van de UCL hebben onlangs twee wereldprimeurs gepubliceerd in het Amerikaanse wetenschappelijk tijdschrift Cell Chemical Biology. Ze legden een intracellulair proces bloot dat een rol speelt bij ontstekingen. Zo toonden ze aan hoe een bepaald type alarmmoleculen, die het lichaam alarmeren en aldus een reactie op gang brengen, een cellulaire respons op ontstekingsprikkels uitlokt. Daarna stelden ze vast dat tijdens dit proces bepaalde cellen verstijven, wat een belangrijke doorbraak kan betekenen voor een beter begrip van de processen die een rol spelen bij cardiovasculaire ziektes.

Hoe reageren beschadigde cellen bij een ontsteking om het weefsel te herstellen? Bij celbeschadiging worden moleculen uitgedreven. Daaronder zitten zogeheten peroxyredoxines die zich binden aan bepaalde stoffen aan het celoppervlak, wat leidt tot het vrijmaken van inflammatoire cytokines. Maar dat maakt cellen stijver. Te veel ontstekingen geven een verhoogd risico op beroertes en hartinfarcten. Om die ziektes te voorkomen is het dus belangrijk ontstekingen te bestrijden.