Ontdekkingen op de planeet Mars

09/04/2020

In Nature Geoscience, het maandblad van het hoogste internationaal wetenschappelijk niveau, wordt een reeks artikelen gewijd aan de eerste resultaten van de Marsmissie InSight. De Koninklijke Sterrenwacht van België leverde hier een belangrijke bijdrage.

InSight (Interior Exploration using Seismic Investigations, Geodesy and Heat Transport) is actief sinds november 2018 en is het laatste ruimteschip dat op Mars landde en er onderzoeken uitvoert. Deze door NASA geleide wetenschappelijke missie is nog lang niet voorbij. De resultaten die reeds na de eerste tien maanden van de exploratie werden behaald, kunnen grotendeels worden toegeschreven aan de bijdragen van de Koninklijke Sterrenwacht van België.

Sébastien Le Maistre van het Observatorium was samen met zijn Amerikaanse collega verantwoordelijk voor de analyse van de gegevens die nodig zijn om de landingsplaats van InSight te lokaliseren. De precieze locatie is een voorwaarde voor de voortzetting van de missie, met name voor het bestuderen van de omringende geologische kenmerken.

Bart Van Hove en Özgür Karatekin van de Sterrenwacht reconstrueerden het landingspad van het ruimteschip. Ze droegen bij aan het verzamelen van gegevens over de Martiaanse atmosfeer met het oog op de latere bouw van meteorologische en klimatologische modellen van de rode Planeet.

Attilio Rivoldini en Véronique Dehant, ook van het observatorium, maakten deel uit van het onderzoeksteam dat de seismische gegevens van 3 van de 174 "bevingen" op Mars heeft gelokaliseerd en geanalyseerd.

Er worden nog veel meer belangrijke ontdekkingen verwacht tijdens deze eerste missie die gewijd is aan de studie van het diepe binnenland van Mars.