Nieuw ontdekte darmbacterie bestrijdt diabetes type 2

24/06/2021

In 2006 ontdekte de UCL de Akkermansia-darmbacterie, die positieve metabole en cardiovasculaire effecten heeft. Haar recente vondst, Dysosmobacter welbionis, is pas écht een wetenschappelijke primeur.

We hebben allemaal biljoenen bacteriën in onze darmen. Ze spelen een rol in onze spijsvertering maar converseren ook met onze cellen en onze hersenen. Van de Dysosmobacter welbionis is bekend dat ze de stofwisseling versnelt en zwaarlijvigheid gelinkt aan diabetes type 2 bestrijdt.

70% van 12.000 proefpersonen van alle leeftijden en gewichten afkomstig uit de hele wereld bleek de weinig welriekende Dysosmobacter welbionis als darmbewoner te hebben. Merkwaardig: wie kampte met ernstig overgewicht en ook nog leed aan diabetes type 2, had er minder van. Tests met laboratoriummuizen wezen uit hoe dat kwam. Ze kregen een vetrijk dieet, waardoor ze obesitas en diabetes type 2 ontwikkelden. Als je de bacterie echter in hun voeding toevoegde, werden ze minder dik, hadden ze geen diabetes type 2 meer, traden er minder infecties op en verbruikten ze meer energie. Blijkbaar neemt dan het aantal mitochondriën toe, dat zijn een soort energiecentrales in de cellen die suikers en vetten verbranden.

En er is nog meer goed nieuws. Sommige moleculen geproduceerd door de bacterie gaan op wandel in het lichaam, met mogelijk een afname van het risico op andere ziektes tot gevolg. Als straks een voedingssupplement met beide bacteriën op de markt komt, zijn de gezondheidsvoordelen aanzienlijk.