Medicijn tegen alcoholisme om kanker te behandelen

04/04/2019

Belgische onderzoekers ontdekken waarom een medicijn tegen alcoholisme kanker kan bestrijden.

Disulfiram, een molecule die al 60 jaar wordt ingezet in de behandeling van alcoholisme, kan ook de groei van kanker voorkomen. Deze ontdekking zou kunnen leiden tot de ontwikkeling van nieuwe medicijnen tegen kanker.

Andere studies hadden al uitgewezen dat de molecule mogelijk kanker tegengaat, zonder dat men het mechanisme erachter begrijpt. Onderzoeker Raphaël Frédérick en hoogleraren Olivier Feron (UCLouvain) en Johan Wouters (UNamur) en hun respectieve teams hebben de verklaring gevonden.

Mechanisme draait rond een eiwit

Om zich te vermenigvuldigen hebben cellen eiwitten nodig, meer bepaald de aminozuren waaruit ze bestaan. Een daarvan, serine, werkt tumorcelproliferatie in de hand.

Uit onderzoek blijkt dat de productie van dit aminozuur bepaald wordt door het enzym (eiwit dat een chemische reactie uitlokt) fosfoglyceraat dehydrogenase (PGDH). Blijkbaar blokkeert disulfiram PGDH en dus de vorming van serine, wat de groei van de kankercellen afremt. Door de aanwezigheid van koper belemmert de molecule bovendien de afbraak van de eiwitten, wat verhindert dat de tumorcellen zich vermenigvuldigen.

Nu we dit proces doorgronden komt het kankeronderzoek normaal in een stroomversnelling. Disulfiram staat momenteel centraal in meerdere klinische onderzoeken om de werking ervan in het lichaam te achterhalen. Uiteindelijke doel is nieuwe kankerbehandelingen te ontwikkelen.