Levensreddende dodehoeksensoren ontwikkeld door VUB
15 jaar onderzoek aan de Vrije Universiteit Brussel (VUB) heeft geleid tot een innovatieve technologie die het aantal slachtoffers onder kwetsbare weggebruikers bij dodehoekongevallen met vrachtwagens aanzienlijk kan doen afnemen.
Verkeersveiligheid vereist dat er op meerdere fronten tegelijk wordt gestreden: een goede weginfrastructuur, bewustmakingscampagnes en de toepassing van intelligente technologie in voertuigen.
Op dat laatste terrein heeft eXia, een spin-off van de VUB, recent met zijn Active Sideguard een opzienbarende doorbraak gerealiseerd. Het is een innovatie die aan de hand van uiterst zwakke laagfrequente elektrische velden vrachtwagenchauffeurs tijdig en feilloos waarschuwt wanneer voetgangers, fietsers of steppers zich in hun dode hoek bevinden. Active Sideguard stelt de prestaties van de meeste bestaande radarsensoren duidelijk in de schaduw door zijn optimale ruimtelijk inzicht, zijn grotere selectiviteit en zijn weerbestendig- en robuustheid. Zo detecteert het systeem alle bewegingen tussen montage- en wegniveau en vormen sneeuw of regen geen belemmering doordat het water en vuil afstoot. Alle vrachtvoertuigen kunnen ermee worden uitgerust.
Telkens wanneer Active Sideguard een visueel en akoestisch signaal doorstuurt, weet de trucker in zijn cabine dat het geen vals alarm is. Zijn verdubbelde waakzaamheid en de technologie hebben samen mogelijk een leven gered.