Coronavirus: eerste efficiënte antivirale behandeling dichtbij!

12/05/2022

Het is een veelbelovende wereldprimeur! Een Belgisch team van wetenschappers ontdekt hoe elke COVID-19-infectie te voorkomen. De weg lijkt dus open te liggen om ernstige vormen van deze ziekte de pas af te snijden.

Hoewel de varianten die momenteel rondgaan minder ziekmakend lijken te zijn dan in het heetst van de pandemie, is het ook zo dat er vandaag geen echt werkzame behandeling tegen het coronavirus bestaat.

Al ruim twee jaar tracht het team van hoogleraar David Alsteens, onderzoeker aan het Instituut voor Biomoleculaire Wetenschappen en Technologieën van de UCLouvain, te achterhalen waarom en hoe het virus er moleculair in slaagt de cellen te infecteren. Plastisch uitgedrukt, eerst moet je de ‘sleutels’ kennen die het virus gebruikt om de cellen binnen te dringen om daarna de ‘sloten’ te vinden die het buitenhouden.

Een eerste stap is gezet met atoomkrachtmicroscopie. Zo kon enkele maanden geleden de wisselwerking tussen siaalzuren, een soort suikerresiduen aan het celoppervlak, en de spike-eiwitten (S) van SARS-CoV-2, duidelijk worden aangetoond.

Op dat elan doorbordurend hebben de Belgische wetenschappers nu bewezen dat multivalente structuren (of glycoclusters) met verschillende 9-0-geacetyleerde siaalzuren, die ze aan het oppervlak hebben ontdekt, zowel de binding met als de infectie door SARS-CoV-2 kunnen blokkeren. Als het virus zich bijgevolg niet kan hechten aan de cellen, kan het evenmin naar binnen en sterft het na enkele uren.

Uiteraard zijn nog vele klinische studies vereist. Maar op termijn moet dankzij deze ontdekkingen een antiviraal middel in de vorm van een aerosol het virus voortaan bij een infectie uitroeien.