Belgische wetenschappers helpen kankeronderzoek vooruit

16/02/2017

Onderzoekers van het Vlaams Instituut voor Biotechnologie (VIB), dat ressorteert onder de Vrije Universiteit Brussel (VUB), publiceerden in het blad Nature Communications de resultaten van een studie over immuuntherapie. En die zijn veelbelovend.

Momenteel ligt immuuntherapie ter studie, een behandeling om het afweersysteem van de patiënt beter in te zetten tegen kankercellen. Het team van professor Johan Van Ginderachter heeft verscheidene celtypes geïdentificeerd die een immuunrespons opwekken tegen tumoren: de zogeheten dendritische cellen. Zij activeren ons afweersysteem. Wetenschappers hebben die cellen kunnen isoleren en ze gebruiken om er de tumoren mee te ‘vaccineren’, wat de groei van de tumor vertraagt. Dat succes zou tot nieuwe kankerbehandelingen kunnen leiden.

Professor Van Ginderachter is opgetogen: ‘We denken dat de dendritische cellen uit tumoren geschikt zijn voor kankerimmunotherapie, want hun aanwezigheid in verwijderde cellen is bewezen en zelfs in kleine aantallen kon een sterke antikankerrespons worden uitgelokt. Dat we zelfs twee soorten geschikte dendritische cellen hebben ontdekt, verrast ons!’

En verder: ‘Voor deze studie hebben we gevaccineerd met cellen die we uit echte tumoren hebben verwijderd om te zien of er potentieel in zit. De volgende logische stap is na te gaan of de vaccinatie geslaagd is voor therapeutische doeleinden.  We zullen de tumor moeten verwijderen, de dendritische cellen isoleren en ze bij dezelfde patiënt opnieuw injecteren om te zien of we kunnen voorkomen dat nieuwe tumoren ontstaan en de oorspronkelijke tumor terugkomt. Die volgende stappen zijn eveneens cruciaal om beter te begrijpen waarom bepaalde tumoren beter op het eerste type cellen en andere op het tweede type cellen reageren. Daarvoor zijn we actief op zoek naar een partnership.’

De Vrije Universiteit Brussel (VUB) is een internationaal gerichte universiteit in het hart van Europa. Met kwalitatief hoogstaand onderzoek en onderwijs op maat zet ze zich actief in voor een betere samenleving. In 8 faculteiten verspreid over 3 campussen biedt de VUB aan 14.000 studenten van 127 verschillende nationaliteiten 29 bachelor- en 76 masteropleidingen aan.