Belgen ontdekken een nieuwe dinosaurus

18/12/2017

Een internationaal team van wetenschappers, met onder hen ook Belgische paleontologen, hebben een nieuwe dinosaurus ontdekt. Het is een amfibie en kreeg de naam 'Halszkaraptor', naar de Poolse paleontologe Halszka Osmólska.

"We kunnen voor het eerst bevestigen dat sommige dino's zwommen," weet Pascal Godefroit, paleontoloog aan het Koninklijk Belgisch Instituut voor Natuurwetenschappen. Een fossiel van 71 tot 75 miljoen jaar geleden, dat enkele jaren geleden in Mongolië werd ontdekt, maakte de ontdekking mogelijk.

De Halszkaraptor was 160 miljoen jaar geleden een vleesetende dinosaurus die rechtop liep en zich een dominant roofdier mocht noemen. Hij bracht zijn tijd deels in het water door. Met zijn 80 cm was hij verwant aan de veloricaptor. Wellicht bewoog hij zich in het water voort met behulp van zijn voorpoten. "Met zijn zwanenhals en lange tanden kon hij onder water vissen vangen", bevestigt het Museum voor Natuurwetenschappen. Tot nu toe werd die eigenschap nooit zo duidelijk bij dinosaurussen vastgesteld.

Volgens Koen Stein van de Vrije Universiteit Brussel, een van de auteurs van de studie, is de ontdekking "opmerkelijk. (...) Ze bewijst eens te meer hoe divers dino's waren. Er staan ons wellicht nog heel wat verrassingen te wachten."