Alzheimer: een belangrijke ontdekking aan de VUB

13/05/2019

VUB-wetenschappers identificeren onbekende immuuncellen in het hersenweefsel die mogelijk aan de oorzaak liggen van de ziekte.

Deze neurodegeneratieve aandoening werd voor het eerst beschreven in 1906. De precieze oorzaak van de ziekte van Alzheimer is nog altijd niet bekend, hoewel beschadiging van het zenuwweefsel kenmerkend lijkt te zijn. Je moet weten dat ons brein niet alleen neuronen bevat, maar ook immuuncellen (macrofagen) die essentieel zijn voor de goede werking ervan.

Het team van professor Kiavash Movahedi van het Centrum voor Inflammatieonderzoek van de VUB heeft een gedetailleerde atlas samengesteld van de hersencellen met een functie in het immuunsysteem, op basis van 60.000 cellen afkomstig van muizenhersenen. Aldus ontdekten de wetenschappers ‘verborgen’ macrofagen die lijken op die welke doorgaans geassocieerd worden met neurodegeneratieve aandoeningen. Mogelijk zijn die cellen essentieel voor het reguleren van de immuniteit en ontstekingen in de hersenen.

De wetenschappers vermoeden dat ontstekingen een cruciale rol spelen in allerlei neurologische aandoeningen. Door een volledig begrip van de macrofagen in het brein wordt het misschien mogelijk behandelingen te ontwikkelen tegen neurodegeneratieve aandoeningen, waaronder Alzheimer.