Ronde van Frankrijk in België: imago-opsteker

16/07/2019

De cijfers over de economische baten van de Tourstart in België zijn nog niet bekend, maar qua imago mogen we alvast van een succes spreken.

De politie schat dat er zaterdag, onder een stralende zon, 500.000 toeschouwers stonden langs het parcours van de start van de Ronde van Frankrijk. Tel daarbij de kijkers die wereldwijd voor hun tv-scherm meevolgden. Het gaat tenslotte om het ‘derde grootste sportgebeuren ter wereld’, zoals de Brusselse burgemeester zo graag opmerkt.

De totaalfactuur is indrukwekkend: 11 miljoen euro, waarvan 5 miljoen euro aan het moederbedrijf van de Ronde om het wielercircus naar Brussel te halen en 4,3 miljoen euro voor animatie. Daar komen nog de kosten voor beveiliging, een nieuwe asfaltlaag en de gratis MIVB bij. Verwacht wordt echter dat het economische voordeel minstens  vier keer groter is. Promotioneel van onschatbare waarde voor Brussel.

En imago is meer dan zomaar een woord. Miljoenen tv-kijkers in 190 landen kregen de schitterende luchtbeelden van de Grote Markt, monumenten en andere van onze erfgoedparels te zien. Beelden die ook een emotionele sport- en feestsfeer opriepen, dankzij Eddy Merckx op de Grote Markt, een extra positieve stimulans,

Zoals voormalig schepen voor Sport van de stad Brussel en initiatiefnemer van de Grand Départ het stelt: ‘Brussel heeft bewezen dat het nog altijd grote evenementen kan organiseren’.