De uitstoot in de luchtvaart moet en kan nóg verder naar beneden. Daar maakt Sonaca uit het Waalse Charleroi, gespecialiseerd in de constructie van vliegtuigvleugels, zich sterk voor.
De laatste tijd is er in de luchtvaartsector al veel te doen om elektrische of hybride aandrijving, biobrandstoffen en nog recenter waterstof om de ecologische voetafdruk te verlagen. Stuk voor stuk erg disruptieve technologieën. Welke het wordt, is nog niet duidelijk. Op vrij korte termijn zullen hydraulica en mechanica sowieso geleidelijk baan ruimen voor elektriciteit, voor tal van systemen en apparatuur, zoals besturingssystemen, luchtdrukregeling, ontijzing … Met een eenvoudigere, lichtere en betrouwbaardere architectuur van onder meer de neus- en de welvingskleppen van de vleugels, respectievelijk de slats en flaps in het jargon, tot gevolg.
Zo staat Sonaca al ver in het elektrisch ontijzen van de neuskleppen. Momenteel gebeurt dat nog door warme lucht van de motor. Maar in 2023 kan het een elektrische weerstand ingekapseld in composietslats leveren, wat aanzienlijk bespaart op massa en onderhoud. Composietmaterialen zijn trouwens niet nieuw in de luchtvaart. Maar voorlopig wordt er nog gevlogen met goed geleidende slats van metaal, vanwege de impact van vogels. Vliegtuigconstructeurs zullen hun nieuwe generatie toestellen volledig moeten herdenken om ze geschikt te maken voor elektrisch ontijzen.
Hoe dan ook ziet het ernaar uit dat Sonaca een hoge vlucht zal nemen.