In het Frans kreeg hij de bijnaam "Mr. Le Mans" vanwege het aantal overwinningen dat hij behaalde tijdens de prestigieuze wedstrijd. Hij blinkt al dertig jaar uit in de wereld van de autosport.
De kleine Jacky, geboren op 1 januari 1945, heeft een lange weg afgelegd. Hij droomde ervan tuinman te worden, ook al was zijn vader toen autojournalist en -piloot en zijn jongere broer vliegtuigpiloot. Dat veranderde toen hij op een dag op een motor kroop en de drang naar snelheid hem veroverde! Dan is het moment waarop het allemaal begon!
In 1963 begon Jacky Ickx deel te nemen aan wedstrijden, waaronder de Tour de France. Hij was toen pas 18 jaar oud. 1969 was een belangrijk jaar in zijn Belgische carrière. Op 15 juni werd de 24-jarige renner een legende door de 37e editie van de de 24 Uren van Le Mans te winnen. Terwijl alle andere chauffeurs naar hun auto's spurten wandelde hij richting zijn auto. Hij doet zijn veiligheidsharnas aan en begint dan. Een levensreddende handeling aangezien het tijdens deze race was dat John Woolfe, een 37-jarige Engelse bestuurder, de controle over zijn auto verloor met meer dan 220 km/u en stierf. De race gaat echter door en het wordt Jacky Ickx' eerste grote overwinning. Zijn handelen was tekenend voor de geschiedenis, want sinds 1970 beginnen de chauffeurs de wedstrijd zonder te rennen.
Ook in de Formule 1 onderscheidde Jacky Ickx zich door in 1969 en 1970 twee keer vice-wereldkampioen te worden. Tussen 1968 en 1972 won hij acht keer de Grand Prix, waaronder die van Frankrijk, Duitsland, Canada, Mexico, Oostenrijk en Nederland.
Als dubbel wereldkampioen met Porsche in 1982 en 1983, is Jacky Ickx ook recordhouder in het aantal overwinningen in langeafstandswedstrijden met meer dan vijftig overwinningen. Vanaf het midden van de jaren tachtig begon hij deel te nemen aan off-road evenementen. In 1983 won hij samen met de Franse acteur Claude Brasseur de Parijs-Dakar-editie.
© Shutterstock