Vlaams tv-spelprogramma Bestemming X knalt in het buitenland

27/04/2023

Als zelfs internationale kanjers in tv-land als de BBC en de NBC niet lang hoefden na te danken om Bestemming X van de VTM aan te kopen, zegt dat wel wat over de kwaliteit en de aantrekkingskracht van dit format, gemaakt door het Vlaamse productiehuis Geronimo.

Origineel, avontuurlijk, spannend. Drie ingrediënten die gemiddeld 720.000 kijkers per aflevering negen weken lang aan de buis gekluisterd hielden. Tien deelnemers doorkruisten in een zwarte bus met geblindeerde ruiten Europa. Zij konden niet naar buiten kijken, net zomin als voorbijgangers nieuwsgierige blikken naar binnen konden werpen. Tips moesten hen helpen uitvissen waar ergens de bus stond. Wie er aan het eind van de aflevering het verst naast zat, moest de bus verlaten.

Het voertuig was volledig omgebouwd tot een rijdende studio. Naast de tien bedden voor de kandidaten, waren nog aan boord: een regiekamer voor vier technici, aparte besturing voor audio, 30 camera’s, 18 micro’s, 5 km aan kabels en om de inzittenden maximaal comfort te bieden was er gedacht aan hydraulische ophanging. Alle medewerkers hadden absolute geheimhoudingsplicht. Inclusief de buschauffeur, die ook geen contact mocht hebben met de deelnemers, om het risico te vermijden dat hij ongewild iets over de locatie zou prijsgeven.

In totaal hebben vijf landen Bestemming X al gekocht. Vlaamse producties veroveren zelden het buitenland, maar tegelijk toont dit prestigeproject aan dat Vlaanderen wel degelijk creatief tv-talent van formaat in huis heeft.