Twee Belgische kmo’s springen er Europees boven uit

13/10/2021

Food Drink Europe bekroont met een Europese onderscheiding Europese kmo’s uit de voedingsindustrie die hun milieu-impact hebben teruggedrongen of de burgers aansporen gezonder te gaan leven. Twee Belgische kmo’s zijn bij de winnaars: brouwerij Léopold 7 en het bedrijf Colac.

Colac maakt in zijn site in het Antwerpse Beerse fruit-, chocolade- en karamelbereidingen. Het familiebedrijf werd bekroond in de categorie Greener Planet Award voor zijn inspanningen op het vlak van waterverbruik.

Het regenwater wordt opgevangen op het dak en gezuiverd in een bekken onder de fabriek. Hier krijgt het ‘blauwe’ aspect alle aandacht, maar Colac is ook op andere domeinen actief. Zo probeert het voedselafval maximaal te beperken en te sorteren en te investeren in energiezuinige productiemethoden.

Brouwerij Léopold 7 van haar kant behaalde de Healthy Living Foodies Award binnen. Terwijl een gezonder levensstijl rijmt met een stijgend verbruik van alcoholvrij of -arm bier greep brouwerij Léopold 7 de kans door te kiezen voor een natuurlijk fabricageproces zonder distillatie. Daar vloeit een kwaliteitsbier uit voort met minder suikers en rijk aan gezonde polyfenolen en microflora. Het nieuwe bier Léopold 7 Road Trip smaakt rins, is alcoholvrij en lokaal gebrouwen.

De brouwerij bij Hoei, in Luiks Haspengouw, kon groeien door waarden als milieubewustzijn en duurzaamheid na te streven. En haar businessmodel wordt geëxporteerd, want haar bieren worden gebrouwen in Californië, Zuid-Afrika en Montenegro, met respect voor dezelfde humane waarden en zorg voor het milieu.