Belgische bankapps in 2023 bij de vier beste van de wereld
Je bankzaken gebruiksvriendelijk elektronisch regelen? Tussen 148 financiële instellingen in 19 landen zit je bij 2 Belgische banken op rozen.
Bankconsumenten tokkelen almaar vaker op hun smartphone om hun geldzaken te regelen. Dus speelt de sector daar handig op in door zijn apps gebruiksvriendelijker te maken. En op dat vlak torent België in een breed opgezette vergelijkende studie van consultant Sia Partners bij 148 financiële instellingen in 19 landen erboven uit. Zoals in 2022 behaalt grootbank KBC ook nu weer brons, op de voet gevolgd door staatsbank Belfius, die er in 2023 drie plaatsen op vooruit is gegaan tegenover vorig jaar en nu mooi op nr. 4 eindigt.
Wat kon Sia Partners zoal charmeren bij onze banken? De KBC-app kan je ook voor niet-financiële zaken gebruiken, bijvoorbeeld om een kaartje voor het openbaar vervoer te kopen. En als de cliënt met een probleem of vraag zit, staat digitaal assistente Kate te springen om advies te geven. Van Belfius vallen vooral de brede waaier van producten en diensten, met name het beleggingsplatform Re=Bel, de vele nuttige mogelijkheden die cliënten helpen hun dagelijkse ook complexe banktransacties efficiënt af te handelen en tot slot de kwaliteit van de zogeheten digitale end-to-end klantenflow in de smaak van de consultant.
Europa is trouwens sterk vertegenwoordigd in de rangschikking van Sia Partners: koploper is Italië, op 3 en 4 staat België dus, op 8 Groot-Brittannië en op 9 Nederland.