België blijft digitaal sterk

25/02/2016

België zet met een 5de plaats voor het tweede jaar op rij een sterke score neer in de 'Digital Economy & Society Index' (DESI) van de Europese Commissie. Het Europese rapport heeft een bijzondere vermelding voor ‘Digital Belgium’, het actieplan van de federale regering om België naar de digitale top in Europa te loodsen.

DESI is een jaarlijks onderzoek dat wordt uitgevoerd op vraag van de Europese Commissie. Het onderzoekt vergelijkt de 28 lidstaten van de Europese Unie op vijf vlakken: connectiviteit, menselijk kapitaal, internetgebruik, integratie van digitale technologie en digitale overheidsdiensten. De top vijf wordt aangevoerd door Denemarken, Nederland, Zweden en Finland.

De Europese Commissie plaatst België op de tweede plaats wat betreft connectiviteit. Voor internetgebruik staat ons land op drie en voor integratie van digitale technologie op vier. Het DESI-rapport stelt daarnaast dat de Belgische bedrijven alle mogelijkheden van de digitale technologie, zoals online commerce, sociale media en toepassingen in de cloud, heel goed benutten. Belgische bedrijven staan op de 2de plaats voor wat betreft elektronisch delen van informatie via business management software. Nog volgens de Europese Commissie gebruikt 65% van de Belgische internetgebruikers het web om te genieten van video's, muziek of games.

Ook de digitale openbare dienstverlening gaat er in ons land op vooruit: België gaat van een 13de naar een 10de plaats. Bijna vier op tien van de Belgische internetgebruikers maken actief gebruik van egov-diensten en burgers kunnen in België 85% van hun zogenaamde ‘levensgebeurtenissen’ online regelen. Het gebruik van elektronische formulieren is echter nog voor verbetering vatbaar.

Het onderzoek toont ook dat België op het gebied van dekking goede resultaten laat optekenen. 99% van het netwerk beschikt over snelle verbindingen van meer dan 30 megabits per seconde, terwijl 78% van de Belgische gezinnen een breedband-abonnement heeft. Het rapport raadt aan om verder te investeren in mobiele breedband en ultrasnelle verbindingen van meer dan 100 megabits per seconde.

Op het gebied van onderwijs en vorming moeten volgens het rapport in België nog belangrijke inspanningen worden gedaan. België moet vooral aandacht hebben voor menselijk kapitaal, waarvoor het slechts op de elfde plaats staat. Te weinig jongeren kiezen voor wetenschappelijke, technische en wiskundige studies. Ook wordt gewezen op de schaarste aan informatici.

Anderzijds is de Belgische consument een intensief gebruiker van het internet, waar België van een 7de naar een 3de plaats is gestegen. Bij de digitale handel was er een stijging van 5de naar een 4de  plaats.

Eén op vier Belgische ondernemingen blijkt immers ook op het internet te verkopen. Bij 13% is er sprake van een grensoverschrijdende online activiteit.

De lancering van ‘Digital Belgium’ door minister van Digitale Agenda Alexander De Croo en premier Charles Michel in april 2015 krijgt in het DESI-rapport een positieve vermelding. ‘Digital Belgium’ bevat verschillende punten die aansluiten bij de uitdagingen die uit het DESI-rapport naar voor komen, zoals state-of-the art digitale infrastructuur, het stimuleren van ultrasnel internet, aandacht voor de digitale kloof en uitbreiding van de groep van technisch geschoolde professionals.

Minister De Croo blijft ambitieus: “Met 'Digital Belgium' hebben we een strategie uitgezet die ambitie combineert met actie. Dat is ook essentie van de digitale economie. Niet te lang blijven hangen in plannen, maar snel overgaan tot actie. Natuurlijk is er nog een lange weg te gaan. De omslag naar de digitale economie is geen sprint, maar een marathon. We hebben in ons land alle troeven om digitaal aan de Europese top te staan. Het komt erop aan dit potentieel los te maken.”

Het voorbije jaar werd onder de noemer van ‘Digital Belgium’ onder meer de tax shelter voor start-ups gelanceerd, het platform ‘Digital Champions’ opgericht om digitale skills te promoten en een ambitieus open data beleid uitgetekend. Intussen lopen de voorbereidingen om ook de peer-to-peer economie sterker te ondersteunen. Het digitaal veranderingstraject wordt begeleid door de ‘Digital Minds for Belgium’, een collectief van mensen met een diepgewortelde ervaring in de digitale wereld. Tot de groep behoren internetondernemers, CEO’s van techbedrijven, academici, durfkapitalisten en opiniemakers.